Srpen 2023

O snění, Izajášovi a Marxovi

  • Izajáš 29,17-24

Znáte sny druhých lidí? Nemyslím nyní sny, které se lidem zdají během spánku. (Ve stylu „O čem sním, když náhodou spím.“ Ne.) Myslím sny, které lidé spřádají v bdělém stavu. Sny s otevřenýma očima. Sny, které se nerodí samovolně kdesi v tajemných zákoutích mozku, nýbrž sny, které vědomě vyrábíme. Nikoli sny, které se nám samy od sebe zdají, nýbrž sny, které my sami vytváříme pro sebe. Znáte sny tyhle druhých lidí?

Důvod k pláči a důvod k radosti

  • 5. Mojžíšova 4,5-9

„Raději tu flašku schovej,“ řekl mi David a já jsem poslušně vložil láhev s vínem do svého batohu. Byl začátek srpna a my jsme procházeli jeruzalémskými ulicemi. David byl můj kolega z teologické fakulty a ne-dávno přijel na rok do Jeruzaléma studovat. Já jsem tam byl jenom nakrát-ko jako turista. Bylo to milé setkání, jak už tak bývají setkání přátel v cizině. (Mimochodem – psal se rok 1996. Poslední předchozí kontakt s Davidem jsem měl před dvěma měsíci v Praze a pak už nic. Jak jsme se byli schopni domluvit s předstihem na setkání v cizím městě za několik týdnů, už si dnes nevzpomínám.

Ježíš, děti a Polička

  • Marek 10,13-15

Tenkrát učedníci Ježíše doopravdy naštvali. Jen si schválně pokuste vzpomenout, kde jindy v Bibli čteme, že se Ježíš rozčílil na svoje spolupracovníky. Mně se nic nevybavuje. Kristus se obvykle hněvá na své protivníky, na lidi tvrdé, bezcitné, na fundamentalisty, kteří se bezduchým způsobem drží litery, ale lidskou nouzi přehlížejí. Tentokrát je však příčinou Ježíšova hněvu chování jeho vlastních učedníků. Když to Ježíš uviděl, rozhněval se, píše evangelista Marek.

Královy počty

  • 2. Samuelova 24,1-12

            Je to jen jeden střípek z veliké biblické historie. Slavný a mocný král David udělal chybu. Chybu politickou i chybu náboženskou. Dopustil se pošetilosti. Začal počítat obyvatelstvo ve své říši. Na tom nám nepřipadá nic divného. Každá výkonná státní správa chce mít přece představu o tom, kolik rukou v zemi pracuje, kolik rodin platí daně, kolik branců může být povoláno do boje proti nepříteli. Známe to z dneška, kdy statistický úřad pravidelně pořádá sčítání lidu, známe to z dějin – za císaře Augusta vyšlo nařízení, aby celý svět byl popsán, praví se ve známém vánočním příběhu.

Zůstávat v lásce

  • 1. Janův 4,13-21

            Začala sezóna svateb. Teplé letní dny snoubenci využívají k pořádání svatebních oslav. Skoro každou sobotu před polednem zaslechnete v městě troubení aut, která jedou k obřadu do kostela či na radnici. Netuším, kdy jste byli naposledy na svatbě vy. Já včera. Svatby rozhodně náležejí k tomu nejradostnějšímu, co patří do farářské práce. Mám svatby rád, obzvláště onen okamžik, kdy si ženich s nevěstou říkají navzájem svoje sliby. Jedinečný okamžik, kdy promlouvá láska. Láska, která má velikou naději do budoucna.

Pro Hospodina

  • Jozue 24,15+20-24

Kdo se bojí vodou jít, ten podle tónu faraonu musí žít. Písnička, kterou určitě znáte. Dějiny Božího lidu začínají tím, že Izraelci jdou. Musí jít. Musí opustit Egypt. O Egyptu se v Bibli mluví jako o domu otroctví. Dům, kde se musí pracovat na druhé. Domov, kde Izraelci museli sloužit nelidskému státu, který je zotročoval, ne-li zabíjel. A tak šli pryč. S Boží pomocí. Opustili dům otroctví.