Kázání

Určitě se namočit

  • Lukáš 3,1-18

Určitě bych tam šel. Sestry a bratři, kdybych žil v patnáctém roce vlády císaře Tiberia, určitě bych se vypravil přes poušť do míst, kde pobýval Jan Křtitel. Jan představoval nevšední úkaz, který přitahoval pozornost široké veřejnosti. Zcela záměrně se distancoval od většinového způsobu života. Místo pořádného domova nocležiště v nějaké pouštní jeskyni. Místo slušivého oble-čení přehoz z velbloudí kůže. Místo poctivé stravy kobylky posbírané ve stepi a, když se zadaří, tak navrch med divokých včel.

Znamení zkázy a znamení života

  • Lukáš1,25-33

Když si na výletě udělám přestávku, rád sleduji pohyb oblaků na nebi. Fascinuje mne množství různých tvarů, které se stále mění. Žasnu, jak se kilometry daleko atmosféře tyčí výše nežli Mount Everest. Mraky podněcuji mou fantazii: objevuji bizarní zvířata, obry a příšery. Spolu s nimi vyrážím na pomyslnou cestu do jejich světa.

Prognóza víry (... vzkříšení těla, odpuštění hříchů, život věčný.)

  • 1. Tesalonickým 4,13-18

Sestry a bratři, nedávno mne pobavil výrok jednoho amerického politika. „Je těžké dělat prognózy čehokoli, zvláště pak budoucnosti.“ Vskutku úsměvné, jak pravda bývá zamotána do překombinovaných výpovědí. Jistěže lze jen obtížně předpovídat budoucnost. Ovšem na druhou stranu čeho jiného dělat prognózy nežli budoucnosti?

Svatí, tedy my (svatou církev obecnou...)

  • Koloským 3,12-17

Věřím svatou církev obecnou, společenství svatých říkáme v apoštolském vyznání víry.  Vyznání víry nám slouží jako – vyznání víry. Nebývá předmětem statis-tických výzkumů. Třebaže se v jedné písničce zpívá, že „statistika nuda je, má však cenné údaje,“ předložím vám nyní svůj malý statistický objev, který mně samotnému připadá velmi zajímavý. Nenudný. Jedná se o můj osobní objev, u žádného teologa jsem ho nenašel, tak jsem na něj tak trochu hrdý. Před časem mne překvapilo, které slovo se v apoštolském vyznání vyskytuje nejčastěji. Tipnete si?

Věřím ve svatý vítr (... v Ducha svatého)

  • 1-8+2
  • 1-4)

Určitě jste si ho nevšimli. Ani vám na mysl nepřišel. Cestou do kostela i zde na bohoslužbách stále je při nás, je v nás. Nespatřený, přehlížený, nevnímaný a přitom životně důležitý. Kyslík. Oxygen, chemický prvek se značkou O. Dýcháme ho, pravidelně jej nabíráme do plic, díky němu žijeme. Ale neuvědomujeme si ho. Nevěnujeme mu pozornost. Vzduch kolem je z 21% tvořen kyslíkem. Jenže tuhle informaci my nepotřebujeme. Potřebujeme kyslík samotný. Ještě nikdy jste se neocitli mimo dosah kyslíku. Vždyť i pod vodou, kde dýchat nemůžeme, jsme obklopeni kyslíkem.

Soudce spravedlivý a milosrdný (Vstoupil na nebesa ... přijde soudit)

  • Skutky 1,6-12

Nevím, nevím, jestli ti dva poslové v bílém rouchu pronesli opravdu tak uhla-zeně „Muži z Galileje, co tu stojíte a hledíte k nebi?“ (11) Možná to znělo jadrněji. Naléhavěji. S vyzývavostí, která se nám časem v překladu ztratila. „Hej, chlapíci z Galileje, co tu postáváte a čumíte do nebe?“ Parta učedníků a učednic byla strnulá jako solný sloup. Kristus jim zmizel z očí, ponořil se do oblačné mlhy a oni hledí a hledí. Co si slibují od pohledu upřeného k nebesům? Co chtějí tam nahoře vykoukat?

Nebát se a mluvit (...třetího dne vstal z mrtvých.)

  • Marek 1,1-8

            Zvláštní protiklad se nachází v evangeliu o Ježíšově vzkříšení. Paradox je uhnízděn v samotném zárodku naší víry. Věci neběží tak, jak mají. Tři ženy našly prázdný hrob, Ježíš je pryč. Mládenec v bílém rouchu jim vysvětluje, že byl vzkříšen, a dává jim instrukce, jak mají s novou situací naložit. Nebojte se – jděte k učedníkům – a řekněte jim. Tři jasné instrukce: nebát se, jít, říci. Jenže situace je natolik převratná, že zmíněné již tři ženy udělají všechno přesně naopak.

Bohu díky dost pro všechny

  • Izajáš 58,7-12

Kdy naposledy jste měli pořádný hlad? Nemyslím nyní ono šimravé nutkání, že byste si rádi něco dali. Zobli. Ďobli. Myslím na hlad, kdy vám skutečně kručí v břiše, kdy vám dokonce už ani v břiše nekručí a vy jenom cítíte určitou malátnost a chlad. Vzpomenete si, kdy naposledy jste takto hladověli? To už asi bylo dávno, viďte. Možná na nějakém dlouhém výletě, kdy jste si s sebou vzali malou svačinu. Nebo v nemocnici při speciální proceduře. Hladovění prostě nepatří k našim běžným činnostem.

Mikro a makro (...trpěl pod Pontiem Pilátem)

  • Jan 18,33-19,3

            Sestry a bratři, vyznání víry obsahuje velký skok. Když hovoříme o Ježíšovi, mluvíme napřed o jeho narození a pak hned skáčeme k jeho trpkému konci. Třiatřicet let života je pominuto, zato se celkem podrobně mluví o třech dnech kolem velikonoc.  Asi není náhodou, že apoštolské vyznání zvolní své tempo, že přibrzdí, když přijde k událostem spjatým s největšími křesťanskými svátky. Tady se nespěchá, tady se rozjímá, promýšlí, domýšlí.

Stránky

Přihlásit se k odběru Kázání