Kázání

Kufrování s Duchem svatým

  • Skutky 16,6-10

Apoštol Pavel se nachází se svými přáteli na druhé misijní cestě. V jednu chvíli evangelista Lukáš popisuje tuze zvláštní úsek putování. Duch svatý jim zabránil zvěstovat slovo (6), rozumějme slovo evangelia. My křesťané zpravidla považujeme svatého Božího Ducha za iniciátora zvěstování. Za hybatele, za motor. Za spolutvůrce dobrých rozhodnutí. Bez Ducha by naše skutky a slova byly bezduché. Duch nás posiluje a dodává nám moudrost ve světě žít a rozhlašovat Kristovo evangelium. Jenže tady ne: Duch svatý jim zabránil zvěstovat.

Nové víno do starých měchů?

  • Matouš 9,14-17

Různá období mají vůči Ježíšovi různé výhrady. Jedna z nejstarších námitek zní, že Ježíš nebere náboženství dostatečně vážně. Že úctyhodné tradice naopak bere na lehkou váhu.  Odpradávna k serióznímu výkonu náboženství patří půst. Člověk se zřekne jídla, lahodných nápojů, pěkného šatstva, aby ukázal svůj odstup od přirozena a svou odevzdanost nepřirozenému Bohu. V Ježíšových dobách byl půst častým nástrojem zbožnosti. Postili se farizeové, postili se žáci Jana Křtitele. A přesně těmhle hluboce věřícím lidem zakořeněným v těch nejzbožnějších tradicích vadí, že se Ježíš nepostí.

Široká nabídka

  • Marek 4,35-41

0. Bohatý výběr

Ono se řekne rýže. Ale když pak přijde na věc, není vůbec jednoduché se rozhodnout. Stojíte v samoobsluze před regálem, hledíte na vyskládané balíčky různých barev a tvarů. Jeden po druhém berete do ruky, převracíte, luštíte maličká písmenka na obalu. Jakou rýži vzít? Tolik druhů se nabízí: dlouhozrnná i kulatá, předvařená i ve varných sáčcích, jasmínová, divoká, zlevněná… Kterou vybrat? A přitom – ono se řekne rýže.

Oslava lásky

  • Jan 2,1-11

Bílý závoj prošívaný nejjemnějšími nitkami, šaty až k zemi šité na míru+, nepohodlné, ale krásné střevíce. Vůně květin se nese vzduchem. Pod čerstvým ovocem a nejlahodnějšími sladkostmi se skoro podlamují stoly. Dlouhý čas příprav se naplnil. Svatební den. Radostné pohledy, zpěv doprovázený tóny klarinetu, smích, tanec a úsměvy. Blízcí, přátelé, rodina a milovaný – oslava lásky.

Došlo víno? Víno na svatební hostině? Nikoliv včera na rozlučce se svobodou, ale právě dnes došlo víno? Cožpak na některé svatbě, kde jsem kdy byl, došlo víno? Trapas.

Cesta ze všednosti

  • Matouš 2,1-12

Den co den konali své obvyklé činnosti. Noc co noc pozorovali oblohu. Když bylo jasno, bedlivě sledovali cesty nebeských těles. Znali jejich dráhy, věděli, kudy se má ta která hvězda ubírat. A jen tak něco je nepřekvapilo. Ob-loha pro ně byla cosi jako mnohokrát přečtená kniha, jako oblíbená písnička, kterou dobře znáte. Pobrukujete si melodii, přeříkáváte si slova, řadíte sloku za slokou a jste rádi, že všechno plyne tak, jak má. Až pak jednou nečekaně, zčista jasna se na obloze objevilo nové světlo. Zazářila hvězda, jakou neznali. Co se to děje? Proč ten náhlý svit? Odkud se vzal a proč?

Kázání o orloji

  • Kazatel 3,1-8

            Jistě jste všichni poznali, co je na obrázku. Pražský orloj snad každý z nás viděl na vlastní oči. A každý u nás – i ten, kdo orloj neviděl – dobře ví, že se jedná o vzácnou památku a skvělou ukázku zručnosti gotických řemeslníků. Málokdo však ví, odkud se vzal název pro orloj. České slovíčko orloj nepochází z němčiny, jak jsem se původně domníval já, nepochází dokonce ani z latiny, která byla řečí středověkých učenců. Orloj převzal jméno od řeckého horologion, což označuje zařízení ke zkoumání času. (Francouzština má odsud odvozen výraz pro běžné hodiny.

Slovo, které svítí

  • Jan 1,1-14

Bylo tu pravé světlo, které osvěcuje každého člověka; to přicházelo do světa. (9) Tož tedy světlo, sestry a bratři. Vánoční svátky jsou neodmyslitelně spojeny se světlem všeho druhu. Dny jsou krátké, šera a tmy je tolik, až je to protivné. Lidé se proto snaží překonat temnotu. Pomáhají si při tom mnoha způsoby. Jen uvažte, co všechno v těchto dnech svítí! Ulice ozdobily různé svítící obrazce, v oknech podivně blikají šňůry barevných žárovek. V domácnostech se rozsvítily vánoční stromky, na stolech se zapalují svíce.

Vykročit do budoucnosti

  • Lukáš 2,1-12

Biblické čtení pro vánoce začíná jako kronikářský zápis. A opravdu, jako z nějaké kroniky zní úvodní verš: Stalo se v oněch dnech, že vyšlo nařízení od císaře Augusta. (1) Stalo se. Bylo kdysi, před dávnými věky, zasuto v hluboké historii. Ano, vánoce jsou pohledem do minula. Na vánoce hovoříme o minulosti. Na císařském stolci seděl Augustus a vládl mocné říši. Kdesi v zapadlé provinci se v městě Betlémě matce Marii a otci Josefovi narodil chlapec jménem Ježíš. A přišli pastýři, a přišli moudří mužové, jedni i druzí slavili Kristovo narození. To je minulost.

Naděje pevně na zemi

  • Izajáš 35,3-10

Na poušti vytrysknou vody, ze sálající stepi se stane jezero. Sestry a bratři, asi je dost nepatřičné kázat o poušti zrovna v dnešním počasí. Co bychom dali za takový rozpálený letní den? Kdo na to má, vyráží během zimních měsíců do exotických krajin, kde je tepla stále dost. Moci alespoň nějak, alespoň na chvíli změnit svou situaci.

Stránky

Přihlásit se k odběru Kázání