Kázání

Díkuvzdání jako duševní hygiena

  • 1. Timoteovi 4,4-5

Svátek díkuvzdání za úrodu mám rád. Je takový pěkný, srozumitelný. Barevné plody ukazují štědrost Stvořitelovu. I letos se urodilo na polích a v zahradách, v sadech a na vinicích. Sláva. Hlad nám nehrozí. Náš život je ohrožen jinými nástrahami – neštěstím, zlobou nepřátel, nemocemi.  Ale hlad, hlad nám v našich zdejších mírových podmínkách nehrozí. Proto říkám znova: Sláva. Sláva Bohu.

Náš Izajáš

  • Izajáš 30,15-18

S prorokem Izajášem bych na pivo nešel. Kdyby mi někdo nabídl, ať si jako společníka ke stolu vyberu nějakého biblického proroka, Izajáš by to patrně nebyl. Mnozí jiní proroci mi připadají výrazně zajímavější. Asi nejraději bych zašel na kus řeči s Mojžíšem. Největší ze všech proroků, prorok číslo jedna, jenž se napřímo setkal s Bohem a sepsal Boží zákon. Panečku, to by bylo napínavé vyprávění: o dětství na královském dvoře, o tvrdém vyjednávání s faraonem, o překotném odchodu z Egypta a mnohaletém putování pouští.

Vzdor a odevzdání se

  • Exodus 4,10-18

Setkání s Bohem. Setkání tváří v tvář. Setkání osobní. Příležitost k rozhovoru mezi Stvořitelem a jedním jeho tvorečkem. Jak si svoje setkání s Bohem představujete vy, sestry a bratři? My faráři dosti hovoříme o Bohu. S určitou lehkostí až lehkomyslností tvrdíme, že Bůh se s námi setkává při našich nedělních shromážděních v kostele, že je nám blízko, že nás slyší, že promlouvá ve slovech Bible, že nás hostí u svého stolu. Což je zajisté pravda, Pán Bůh je s námi nějak v kontaktu, když se scházíme jako společenství.

Od začátku

  • Lukáš 1,1-4

Tyhle čtyři verše ze začátku Lukášova evangelia mám hodně rád. Nemluví sice přímo o Bohu, ale zároveň krásně ukazují, jak začíná Boží dílo. Pán Bůh totiž v našem světě začíná nenápadně a začíná od nás. Tím že my lidé něco začneme a časem se z toho vyklube dobrá věc, ve které se Pán Bůh ukáže. To si prosím zapamatujte. My začínáme, a Pán Bůh se ukáže, když to bude dobré.

Nezavřená vrátka

  • Skutky 5,1-11

Sestry a bratři, Bible je kniha o naději, avšak obsahuje také chmurná místa. Taková ponurá zákoutí, v nichž se necítíme dobře. Potemnělé události, o kterých neslyšíme rádi. Příběhy, které bychom nejraději vůbec neznali. Například onu právě přečtenou příhodu o Ananiášovi a Safiře, kteří padnou k zemi jako podťatí. Na scéně se znenadání objevují dva mrtví a my se jen z několika málo veršů dovídáme, co se stalo. Nedostatek podrobností vyvolává otázky. Muselo tomu tak být? Proč tak drastický konec? Byla smrt přiměřeným trestem za jejich vinu? A za jakou vinu ti dva vlastně pykali?

Co máme společné

  • Skutky 4,32-37

Setry a bratři, kniha o skutcích apoštolů nám dnes odhalila další výjev ze života mladé církve. Nikdo neříkal o ničem, co měl, že je to jeho vlastní, nýbrž měli všechno společné. (32b) Jako malý chlapec jsem rád listoval obrázkovou knihou o českých dějinách. Jednoduché obrázky byly zdařile výstižné, mnohé z nich mi utkvěly v paměti. Jedna ilustrace znázorňovala vznik husitského města Tábora. Do velkých dřevěných kádí lidé vhazují všemožné vzácné předměty. Peníze, šperky, stříbrné nádobí, štůčky cenných látek atd.

Nová smlouva

  • Jeremjáš 31,31-34

Uzavřeli jste někdy nevýhodnou smlouvu, sestry a bratři? Dali jste svůj podpis pod dohodu, které jste později litovali? Vždyť stačí tak málo – podomní obchodník, který nabízí výhodnější energie, výhodnější telefonování, výhodnější pojistku. Nebo nakoupíte reklamou opentlené zboží, které sice v první chvíli dobrovolně zaplatíte, ale až doma se vám rozleží v hlavě, že je vlastně vůbec nepotřebujete. Že ty staré hrnce, které používáte už 30 let, jsou pořád dost dobré a že na dosavadní matraci se vám sladce spí, třebaže matrace není superzdravotní. Jenže smlouva je uzavřena.

Katalog rozhovorů

  • Lukáš 15,11-32

Podobenství o marnotratném synu podává základní obraz vztahu mezi člověkem a Bohem. Bůh je v něm přátelský a smířlivý. Bůh, který nešíří strach, nýbrž lásku. Bůh, který nepěstuje výčitky, nýbrž odpuštění. Žádný div, že se toto Ježíšovo podobenství stalo pro mnohé křesťany podobenstvím číslo jedna.

Stránky

Přihlásit se k odběru Kázání