Kázání

Soudce spravedlivý a milosrdný (Vstoupil na nebesa ... přijde soudit)

  • Skutky 1,6-12

Nevím, nevím, jestli ti dva poslové v bílém rouchu pronesli opravdu tak uhla-zeně „Muži z Galileje, co tu stojíte a hledíte k nebi?“ (11) Možná to znělo jadrněji. Naléhavěji. S vyzývavostí, která se nám časem v překladu ztratila. „Hej, chlapíci z Galileje, co tu postáváte a čumíte do nebe?“ Parta učedníků a učednic byla strnulá jako solný sloup. Kristus jim zmizel z očí, ponořil se do oblačné mlhy a oni hledí a hledí. Co si slibují od pohledu upřeného k nebesům? Co chtějí tam nahoře vykoukat?

Nebát se a mluvit (...třetího dne vstal z mrtvých.)

  • Marek 1,1-8

            Zvláštní protiklad se nachází v evangeliu o Ježíšově vzkříšení. Paradox je uhnízděn v samotném zárodku naší víry. Věci neběží tak, jak mají. Tři ženy našly prázdný hrob, Ježíš je pryč. Mládenec v bílém rouchu jim vysvětluje, že byl vzkříšen, a dává jim instrukce, jak mají s novou situací naložit. Nebojte se – jděte k učedníkům – a řekněte jim. Tři jasné instrukce: nebát se, jít, říci. Jenže situace je natolik převratná, že zmíněné již tři ženy udělají všechno přesně naopak.

Bohu díky dost pro všechny

  • Izajáš 58,7-12

Kdy naposledy jste měli pořádný hlad? Nemyslím nyní ono šimravé nutkání, že byste si rádi něco dali. Zobli. Ďobli. Myslím na hlad, kdy vám skutečně kručí v břiše, kdy vám dokonce už ani v břiše nekručí a vy jenom cítíte určitou malátnost a chlad. Vzpomenete si, kdy naposledy jste takto hladověli? To už asi bylo dávno, viďte. Možná na nějakém dlouhém výletě, kdy jste si s sebou vzali malou svačinu. Nebo v nemocnici při speciální proceduře. Hladovění prostě nepatří k našim běžným činnostem.

Mikro a makro (...trpěl pod Pontiem Pilátem)

  • Jan 18,33-19,3

            Sestry a bratři, vyznání víry obsahuje velký skok. Když hovoříme o Ježíšovi, mluvíme napřed o jeho narození a pak hned skáčeme k jeho trpkému konci. Třiatřicet let života je pominuto, zato se celkem podrobně mluví o třech dnech kolem velikonoc.  Asi není náhodou, že apoštolské vyznání zvolní své tempo, že přibrzdí, když přijde k událostem spjatým s největšími křesťanskými svátky. Tady se nespěchá, tady se rozjímá, promýšlí, domýšlí.

Dvojí zrození (... jenž byl počat z Ducha svatého...)

  • Jan 3,1-8

Chybí tam Josef. Alespoň já Josefa ve vyznání víry postrádám. Věřím v Ježíše Krista, Syna Božího jediného, jenž se počal z Ducha svatého, narodil se z Marie Panny.  Když hovoříme o Ježíšově původu, zmiňujeme pouze Marii. Josef zůstává úplně stranou, jako kdyby nehrál žádnou vážnou roli v Ježíšově životě. O nějaké genderové vyváženosti zde prostě nemůže být řeč. V Bibli samotné se o Josefovi také moc nedočteme. Doboví svědkové o něm mluví jako o Ježíšově otci, který byl tesařem v městečku Nazaretě. Toť vše.

Do opozice! (Věřím v Ježíše Krista, Pána našeho)

  • Matouš 20,20n+24-28

Do opozice! Ježíš nás posílá do opozice. Chce po nás, abychom měli odstup vůči současnému státu. Vůči jakémukoli státu. Vůči jakékoli vládě, nadvládě. Víte, že vládcové panují nad národy a velicí je utlačují. (25) Vždy je zde někdo, kdo má moc nad druhými lidmi a tuto moc využívá. Pozice nadřazenosti. Možnost dávat rozkazy. Možnost čerpat cizí peníze. Možnost rozhodovat o budoucích projektech. Možnost namastit si vlastní kapsu. Možnost právnickými kotrmelci umlčet odpůrce.

Stvořitel budoucnosti (… všemohoucího Stvořitele nebe i země,)

  • Genesis 1,1-5

Povím vám o jednom omylu. O jednom velikém omylu. Ale ještě si musíte chvíli počkat. Věřím ve všemohoucího Stvořitele nebe i země, říkáme v našem vyznání víry. Bůh jako Stvořitel je velmi dávná a celkem přijímaná představa. Napřed tedy malý výlet do historie. Jak asi víte, starověk znal obrovské množství bohů a bohyň i všelijakých božeňátek. Bohové měli různé oblasti působení, trochu podobně jako mají ministři ve vládě své rezorty.

Co vlastně dělám, když věřím? (Věřím v Boha, Otce)

  • Marek 9,14-29

Co vlastně dělám, když věřím? Sestry a bratři, apoštolské vyznání začínáme slovy „Věřím v Boha“. Vypustit tuhle větu z úst nám nedělá problém, ale o čem vlastně mluvíme? Není to spíše jakási hádanka? Šifra? Bůh jako velké tajemství, o němž se koktavě, upachtěně snažíme něco vyjádřit a stejně naše výpovědi nikdy nebudou úplné. Vždycky budou kusé, jelikož Bůh je Bůh a nenechá se ovládat našimi slovy. Jen tu a tam nám umožní, abychom svými slovy, svými slůvky, slovíčky zachytili cosi z Boží velikosti.

Bartoloměj - jeden z Dvanácti

  • Marek 3,13-19

Té číslovce se asi nikdo nediví. Dvanáct. Dvanáct do tuctu. Dvanáctka je pěkné číslo, stačí se podívat na ciferník hodinek. Tak pěkně úplné, zvláštním způsobem kulaté číslo. Jakoby plné, celé, netřeba nic přidávat. Dvanáct lze snadno rozpůlit, rozdělit na dvojice, na trojice, na čtveřice. Nikdo se asi nepodiví, že Ježíš vybral právě dvanáct učedníků. Nějak nepasuje, kdyby jich bylo šestnáct nebo jedenáct. (Brr, liché číslo!) A navíc ta obrovská, hluboká biblická souvislost s dvanácti dávnými kmeny Božího lidu Izraele. Tady se jedná o úplnost. Družstvo reprezentantů je kompletní.

Stránky

Přihlásit se k odběru Kázání