Říjen 2025

Nedělní škola pro dospělé

19. října..

Rodinná krize I.

Biblický příběh o Josefovi a jeho bratřích – šílený začátek velké krize ve velké rodině

2. listopadu..

Rodinná krize II.

Biblický příběh o Josefovi a jeho bratřích: Jak nakonec vše dobře dopadlo. Nebo ne?

16. listopadu..

Historie pomáhání  

Sborový dopis 2025/3

Musíme volit a odlišovat

Apoštol vyprošuje pro své přátele takovou lásku, jež nezůstává jen v oblasti citů, ale hýbe všemi rozvažovacími schopnostmi.

Nebát se a mluvit (...třetího dne vstal z mrtvých.)

  • Marek 1,1-8

            Zvláštní protiklad se nachází v evangeliu o Ježíšově vzkříšení. Paradox je uhnízděn v samotném zárodku naší víry. Věci neběží tak, jak mají. Tři ženy našly prázdný hrob, Ježíš je pryč. Mládenec v bílém rouchu jim vysvětluje, že byl vzkříšen, a dává jim instrukce, jak mají s novou situací naložit. Nebojte se – jděte k učedníkům – a řekněte jim. Tři jasné instrukce: nebát se, jít, říci. Jenže situace je natolik převratná, že zmíněné již tři ženy udělají všechno přesně naopak.

Modlitba za Ukrajinu

Bože, my sami ve světové politice nic nesvedeme, nemůžeme než naléhat na tebe, přednášet ti svoje prosby, svoje zoufání nad těžkým údělem Ukrajiny.

Prosíme tě za lidi, kteří se po léta kloudně nevyspali kvůli nočním náletům.

Prosíme za lidi, kteří mají strach, kdy se stanou terčem zásahu oni nebo jejich blízcí.

Prosíme za všechny, kdo se modlí o ochranu pro rodiny a přítele, ať v modlitbě nestávají

Prosíme zraněné, za zmrzačené, za ty, kterým se kvůli válce nedostává potřebné lékařské péče.

Bohu díky dost pro všechny

  • Izajáš 58,7-12

Kdy naposledy jste měli pořádný hlad? Nemyslím nyní ono šimravé nutkání, že byste si rádi něco dali. Zobli. Ďobli. Myslím na hlad, kdy vám skutečně kručí v břiše, kdy vám dokonce už ani v břiše nekručí a vy jenom cítíte určitou malátnost a chlad. Vzpomenete si, kdy naposledy jste takto hladověli? To už asi bylo dávno, viďte. Možná na nějakém dlouhém výletě, kdy jste si s sebou vzali malou svačinu. Nebo v nemocnici při speciální proceduře. Hladovění prostě nepatří k našim běžným činnostem.

Mikro a makro (...trpěl pod Pontiem Pilátem)

  • Jan 18,33-19,3

            Sestry a bratři, vyznání víry obsahuje velký skok. Když hovoříme o Ježíšovi, mluvíme napřed o jeho narození a pak hned skáčeme k jeho trpkému konci. Třiatřicet let života je pominuto, zato se celkem podrobně mluví o třech dnech kolem velikonoc.  Asi není náhodou, že apoštolské vyznání zvolní své tempo, že přibrzdí, když přijde k událostem spjatým s největšími křesťanskými svátky. Tady se nespěchá, tady se rozjímá, promýšlí, domýšlí.

Dvojí zrození (... jenž byl počat z Ducha svatého...)

  • Jan 3,1-8

Chybí tam Josef. Alespoň já Josefa ve vyznání víry postrádám. Věřím v Ježíše Krista, Syna Božího jediného, jenž se počal z Ducha svatého, narodil se z Marie Panny.  Když hovoříme o Ježíšově původu, zmiňujeme pouze Marii. Josef zůstává úplně stranou, jako kdyby nehrál žádnou vážnou roli v Ježíšově životě. O nějaké genderové vyváženosti zde prostě nemůže být řeč. V Bibli samotné se o Josefovi také moc nedočteme. Doboví svědkové o něm mluví jako o Ježíšově otci, který byl tesařem v městečku Nazaretě. Toť vše.

Stránky