Biblická matematika
Všem, kdo nemají rádi počty a matematiku, se předem omlouvám. V dnešní kázání budou velkou roli hrát čísla. Ale všechny vás už předem uklidňuji, těch čísel a počítání nebude příliš. Jenom tak orientačně – kdo měl ve škole rád matematiku?
Představím vám dvě hlavní postavy. Král Achab, mocný muž, vládce nad izraelským královstvím. Historici nám říkají, že byl jedním z nejmocnějších vladařů, jakého kdy Izraelci měli. Museli s ním počítat i sousední země jako s výrazným hráčem. Na jedné straně Achab.
Proti němu Elijáš. Prorok Boží. Prorok je taky mocný muž, ale je úplně jinak mocný než Achab. Král má veliké vojsko. (Po Achabovi archeologové objevili ve vykopávkách dobře zařízené stáje, takže měl schopnou vojenskou jízdu.) Král má také spoustu jiných služebníků. Slouží mu dokonce i proroci. A pozor – to je divné! Prorok slouží králi? Prorok by měl sloužit Bohu. Prorok by měl říkat, co chce Bůh, a ne, co chce král. Elijáš je prorok, neboť hlásá Boží slovo, hlásá pravdu o světě, o lidech, o životě, jak věci doopravdy mají.
Elijáš je mocný muž, protože nelže. Mluví pravdu a pravda, jak známo, vítězí. My to máme napsáno na prezidentské vlajce. Jenže Elijáš je sám. Král Achab si pořídil jinačí proroky. Poslušné proroky, kteří mu říkali, co s emu líbí. V módě tehdy byli proroci boha Baala a jeho manželky Aštary. Tito božští manželé měli na starosti déšť a úrodu. Vláhy není ani ovoce, ani zelenina, ani obilí. Proto král měl rád své proroky a rád je poslouchal, když říkali. Bude pršet, bude úroda, budou plná břicha. Ale Elijáš řekl: Nebude pršet. Nezaprší a nezaprší. I kdyby se Baal a Aštara a všichni jejich proroci rozkrájeli. Pravý Bůh Hospodin vám po tři roky nedá déšť, falešní bohové nic nezmůžou.
Proti sobě stojí dva mocní mužové. Jak si může obyčejný prorok troufnout postavit se králi? Prorok není sám, je s ním Bůh. Pravý Bůh Hospodin. Elijáš vytáhla do boje s pověrčivým králem. Vytáhl do boje za Boží zákon. Já si myslím, že si zpíval v duchu nebo i nahlas nějakou podobnou písničku. 737,1
Proti sobě stojí dva mocní mužové. Potkali se po třech letech sucha. Achab je na Elíšu naštvaný, protože v zemi je kvůli suchu hlad. Co si řekli? Verše 17-19. Achab uviděl Elijáše, řekl mu: „Jsi to ty, jenž uvádíš do zkázy Izraele?“ Ten odvětil: „Izraele neuvádím do zkázy já, ale ty a dům tvého otce tím, že opouštíte Hospodinova přikázání a ty že chodíš za baaly. Ale nyní zařiď, ať se ke mně shromáždí na horu Karmel celý Izrael i čtyři sta padesát Baalových proroků a čtyři sta proroků Ašéřiných, kteří jedí u stolu s Jezábelou.“
Zde se konečně dostáváme k matematice. Jeden prorok Hospodinův Elijáš a proti němu 400+450 nepřátelských proroků, proroků falešných bohů. Kdo má větší sílu? Kdyby se spolu začali prát a rvát, po Elijášovi nezbude ani mastný vlek. Osm set padesát proroků a prorokyň ho utluče čepicemi. Nebo mitrami či turbany anebo co se tenkrát nosilo. Elijáš se ale nebojí. Domlouvá si s nimi zápas. Nebude to ale žádný zápas sportovní. Nebude to politický boj. Nebude to válečná bitva. Bude to zápas náboženský. Bible ho krásně popisuje.
Achab tedy obeslal všechny Izraelce a shromáždil proroky na horu Karmel. Tu přistoupil Elijáš ke všemu lidu a řekl: „Jak dlouho budete poskakovat na obě strany? Je-li Hospodin Bohem, následujte ho; jestliže Baal, jděte za ním!“ Lid mu neodpověděl ani slovo. Elijáš dále řekl lidu: „Jako Hospodinův prorok zbývám už sám, ale Baalových proroků je čtyři sta padesát. Ať nám dají dva býky. Oni ať si vyberou jednoho býka, ať ho rozsekají na kusy a položí na dříví, ale oheň ať nezakládají. Já udělám totéž s druhým býkem: dám ho na dříví, ale oheň nezaložím. Vzývejte pak jména svých bohů a já budu vzývat jméno Hospodinovo. Bůh, který odpoví ohněm, ten je Bůh.“ Všechen lid odpověděl: „To je správná řeč.“ Elijáš vyzval Baalovy proroky: „Vyberte si jednoho býka a připravte ho první, protože vás je víc. Potom vzývejte jména svých bohů, ale oheň nezakládejte!“ Vzali tedy býka, kterého jim dal, připravili ho a od rána až do poledne vzývali Baalovo jméno: „Baale, odpověz nám!“ Neozval se však nikdo, nikdo neodpověděl. A poskakovali u zhotoveného oltáře. V poledne se jim Elijáš začal posmívat: „Volejte co nejhlasitěji, vždyť je to bůh! Třeba je zamyšlen nebo má nucení anebo odcestoval. Snad spí, ať se probudí!“ Oni volali co nejhlasitěji a zasazovali si podle svého obyčeje rány meči a oštěpy, až je polévala krev. Minulo poledne a oni ještě pokřikovali až do chvíle, kdy se přináší obětní dar. Neozval se však nikdo, nikdo neodpověděl, nikdo tomu nevěnoval pozornost. Verše 20-29.
Elijáš se nebojí přesily. Naopak si z ní dělá legraci. Proroci se snaží dělat všechno možné, dokonce sami sebe mlátí, aby z nich krev tekla. A nic. Jejich bohové nereagují. Elijáš s jim posmívá. Elijáš se jich nebojí. Na množství nehledí. Kdyby se Elijáš řídil matematikou, měl by strach, že dostane po čuni. Co mu ale můžou udělat nepřátelé? Jeho pravdu zahubit nemůžou. Elijáš si asi zpíval nějakou podobnou písničku. 737,3
My už jsme si řekli, že Elijáš mluvil kvůli Bohu. Hájil Boží pravdu. Boží zákon. „Kdož jste Boží bojovníci a zákona jeho.“ Ale on to dělal kvůli lidem. Z lásky k lidem, aby lidé slyšeli pravdu. Aby nedoufali v nějaké výmysly, aby nevěřil v pohanská božstva úrody, růstu a plného břicha, ale aby poznali Boha, který dává život. Tenkrát se Boží přízeň projevila podivuhodným způsobem. Verše 30+33-39.
Tu řekl Elijáš všemu lidu: „Přistupte ke mně!“ Všechen lid k němu přistoupil a on opravil pobořený Hospodinův oltář. Pak narovnal dříví, rozsekal býka na kusy a položil na dříví. Nato řekl: „Naplňte čtyři džbány vodou a vylijte ji na zápalnou oběť a na dříví!“ Potom řekl: „Udělejte to ještě jednou.“ Oni to udělali. Znovu řekl: „Udělejte to potřetí!“ Udělali to tedy potřetí. Voda tekla okolo oltáře a naplnila i příkop. Nastal čas , kdy se přináší obětní dar. Prorok Elijáš přistoupil a řekl: „Hospodine, Bože Abrahamův, Izákův a Izraelův, ať se dnes pozná, že ty jsi Bůh v Izraeli a já tvůj služebník a že jsem učinil všechny tyto věci podle tvého slova. Odpověz mi, Hospodine! Odpověz mi, ať pozná tento lid, že ty, Hospo-dine, jsi Bůh. Ty sám obrať jejich srdce zpět k sobě.“ I spadl Hospodinův oheň a pozřel zápalnou oběť i dříví, kameny i prsť, a vodu z příkopu vypil. Když to všechen lid spatřil, padli na tvář a volali: „Jen Hospodin je Bůh! Jen Hospodin je Bůh!“
Elijáš mluvil pravdivě o Bohu, aby lidé měli pravdivou naději. Aby si o životě nelhali, že jim štěstí přinesou nějací bohové, které my k tomu nějak donutíme. Jedině biblický Bůh Hospodin je ten pravý a ten nám dává život ze své lásky. Já dělám kazatele už 24. rokem a dosud nikdy jsem nedal v kostele zpívat dnešní píseň „Kdož jste Boží bojovníci“. Nikdy jsem k tomu neviděl příležitost. O čem by mělo být kázání, aby se hodilo zpívat tuto píseň? Ale na Elijáše ty sloky pasují, stejně jako pasovaly na naše husitské předky. V dobách, kdy proti naší zemi táhla vojska z celé Evropy, zpívali husité o tom, že nebojují za sebe, ale podobně jako Elijáš bojují za Boží zákon. Bojují proti přesile beze strachu, neboť Bůh je na jejich straně. I když v boji prohrají, u Boha mají vítězství. 737,2.
Matematikou jsem začal, matematikou skončím. Jeden prorok pravého Boha proti 850 prorokům přeludů. To je nepoměr. Ale jde to. U Boha. A podobně nepoměrná je odplata, kterou dostáváme uprostřed těžkostí od Boha. Ježíš říká: Amen, pravím vám, není nikoho, kdo by opustil dům nebo bratry a sestry anebo matku nebo otce, nebo děti nebo pole pro mne a pro evangelium, aby nyní, v tomto čase, nedostal spolu s pronásledo-váním stokrát více domů, bratří, sester, matek, dětí i polí a v přicházejícím věku život věčný. (Mk 10,29n) Amen.
79 =Žalm 66,1+2+4+8. Pro všechny, kdo mají rádi matematiku, všimněte si binomické řady…
Kázání pro děti a dospělé 28. ledna 2024