Náš Izajáš

S prorokem Izajášem bych na pivo nešel. Kdyby mi někdo nabídl, ať si jako společníka ke stolu vyberu nějakého biblického proroka, Izajáš by to patrně nebyl. Mnozí jiní proroci mi připadají výrazně zajímavější. Asi nejraději bych zašel na kus řeči s Mojžíšem. Největší ze všech proroků, prorok číslo jedna, jenž se napřímo setkal s Bohem a sepsal Boží zákon. Panečku, to by bylo napínavé vyprávění: o dětství na královském dvoře, o tvrdém vyjednávání s faraonem, o překotném odchodu z Egypta a mnohaletém putování pouští. A k tomu nesčetné konflikty s příbuznými, se spolupracovníky, s vlastním národem i s vlastním Bohem. Určitě by nezůstalo jenom u jednoho piva.

Anebo bych se rád setkal s prorokem Jeremjášem. Obdivuji jeho zápal a vášeň, ochotu jít proti všem, i za cenu velikého pokoření si stát za svým, kdy jediným záchytným bodem je Bůh. A někdy ani on ne.

Anebo bych se rád setkal s prorokem Ozeášem a nechal si povědět o jeho ztřeštěných performancích, kdy odložil vlastní důstojnost, jen aby nahlodal lhostejný klid veřejnosti.

Anebo bych se rád setkal s Jonášem. To jeho dobrodružství na rozbouřeném moři, v útrobách velryby a následná cesta do nepřátelského hlavního města Ninive. Jonášovy vzpomínky by vydaly na celý film. Ale s Izajášem bych na pivo nejspíš nešel.

Sestry a bratři, dlouho jsem přemýšlel, jak vám stručně v jednom kázání přiblížit postavu proroka Izajáše. Až mne napadl příměr s posezením u piva. S prorokem Izajášem bych se nikam nevypravil, neboť se mi hned na první pohled zdá, že bychom si neměli co povědět. Připadá mi, že Izajáš mne nemá čím překvapit. Izajáš je nám totiž blízký. Tuze blízký. Snadno zapadá do našeho duchovního světa. Proto bych si pokud možno pro společný večer vybral exotičtější společníky.

Rozumíte? Izajáš je náš. On není cizokrajný host. My s ním sdílíme jeho pohled na svět. Jeho zkušenosti. Máme podobné důrazy, Izajáš se nám dostal pod kůži více, než si myslíme. Naši křesťanskou víru v Boha a v Boží spásu žádný jiný prorok neformoval tak silně jako právě Izajáš. „Svrchovaný Bůh je Spasitelem,“ takové je vyznání Izajášovo i naše. Záchrana z nevydařeného, pokaženého života je u Boha. Tomu jsme se naučili od Izajáše jako od nikoho jiného z židovského Starého zákona. Žádný div, že verše z Izajášova proroctví jsou nejčastěji citovanými prorockými výroky v křesťanském Novém zákoně. Návaznost je zřejmá.

V evangeliu máme zachycenu celou řadu Ježíšových promluv na různých místech, ale dochoval se pouze jeden úryvek z Ježíšova bohoslužebného kázání v synagoze. Jistě nemáte problém uhodnout, z čí knihy Kristus předčítal. My jsme Ježíšovo izajášovské kázání o spáse slyšeli v prvním čtení. À propos – Ježíš a Izajáš. Jejich spřízněnost a obdobné zaměření na Boží záchranu je podtrženo jejich osobními jmény. Jestliže prokličkujeme z češtiny přes latinu a řečtinu až k původnímu hebrejskému významu, objevíme dvě vyznavačská jména poskládaná ze dvou stejných polovin. Akorát jsou ty půlky prohozené. „Hospodin je spása“ říká jméno Ježíš. Izajáš to má obráceně: „Spása je Hospodin“. Pořád jedno a totéž poselství. Záchrana z nevydařeného života je u Boha.

S prorokem Izajášem bych na pivo nešel. S Mojžíšem bych si mohl povyprávět o převratných dějinných změnách. S Jeremiášem bychom probrali jeho existenciální zápasy. Ozeáš by mne zaujal svou výstředností a Jonáš svými neuvěřitelnými zážitky z cest. S Izajášem by se ale hovor točil kolem starých známých věcí, které obyčejně slýcháme v kostele. Důvěra a naděje. Víra a modlit-ba. Vykoupení ze strachu. Záchrana ze smrti. Pomoc bližním. Význam utrpení. To všechno běžně známe ze svých životů. To jsou témata, která Izajáše zajímají.

S prorokem Izajášem bych na pivo nešel ještě s jednoho závažného důvodu. Vědci nás upozorňují, že knihu Izajáš nenapsal jeden člověk. Její děj se odehrává v rozpětí více než jednoho a půl století. Sami uznáte, že tohle jeden člověk nezvládne. Jeden Izajáš tedy kdysi začal a další k němu ve stejném duchu a v jeho jménu připojovali další výpovědi k aktuální situaci. Všichni byli propojení snahou sdělit druhým, že Spása je Hospodin. Vytvořili jednoho společného, kole-ktivního autora, zaštítěného Izajášovým jménem. Vedle Izajáše z masa a kostí existuje tedy i Izajáš jako souhrn všech autorů prorokujících podobným způsobem.

Jak jsem řekl, Izajáše bych si tedy nejspíš za společníka nevybral. Jenže když tak nad tím přemýšlím, rád bych se s ním setkal. Když už bych si s Mojžíšem či Jonášem neměl co povědět, jejich barvité příběhy by mne už unavily, pak si přeji, aby Izajáš přeci přišel a dal se se mnou do řeči. Nebyl by to rozhovor napínavý, spíše poklidný, konejšivý. Takový, jakých člověk zažije jenom pár za život. Sedíte s druhým člověkem a žasnete, jak si navzájem rozumíte. Ani čas nevnímáte. S Izajášem bych sám od sebe na pivo asi nešel, ale když už bychom se zapovídali, bylo by to na dlouho. Ani to pivo bychom nepotřebovali. Souzněli bychom. Uvedu vám pár Izajášových důrazů a vy uvidíte, že znějí nejenom ve mně, ale i ve vás.

Izajáš nenávidí pokryteckou zbožnost, kdy provozujeme nábožné úkony, ale pro bližního nic neděláme. Pomoc má přednost před bohoslužbou. Nenávidím vaše obřady, praví Hospodin. Učte se činit dobro. Hledejte právo, zakročte proti násilníku, dopomozte k právu sirotkovi, ujímejte se pře vdovy. (1,17) Izajáš říká: Spása je Hospodin.

            Izajáš si dělá legraci z falešných bohů, z šidítek, která si lidé ve své pošetilosti vytvářejí pro svou duši.  Z měšce sypou zlato a na váze odvažují stříbro, najmou si zlatníka, aby jim udělal boha a pak se hrbí a klanějí. Nosí ho na rameni, přenášejí ho, postaví jej na podstavec, a on stojí, ze svého místa se nehne. Úpějí k němu, ale on se jim neozve, z jejich soužení je nezachrání. (46,6n) Říká Izajáš. Spása je Hospodin.

Izajáš věří, že přijde soud. Budou odstaveni všichni pyšní mocidržci. Spravedlivou odplatu sklidí Putin i Si Tin-pching. Všichni násilníci, šikanózní šéfové, podlí manipulátoři a manipulátorky. Hospodin polámal hůl svévolníků, žezlo vládců, jež zběsile bilo národy ranami bez ustání, hněvivě vládlo pronárodům nezkrotným pronásledováním. (14,5n) Izajáš říká: Spása je Hospodin.

Izajáš spoléhá na Boha uprostřed bouří naší doby. Uprostřed všech otřesů a ztrát, když se není čeho přidržet, zbývá už jenom Bůh, na koho je spolehnutí.  Neboť toto praví Panovník Hospodin, Svatý Izraele: „V obrácení a ztišení bude vaše spása, v klidu a důvěře vaše vítězství. (Iz 30,15n) Izajáš říká: Spása je Hospodin.

Izajáš ví o lidském strachu, že ho překoná jenom důvěra. Bůh nám jde naproti a povzbuzuje nás. Řekl jsem ti: ‚Ty jsi můj služebník, tebe jsem vyvolil, nezavrhl jsem tě.‘ Neboj se, vždyť já jsem s tebou, nerozhlížej se úzkostlivě, já jsem tvůj Bůh. Dodám ti odvahu, pomocí ti budu, budu tě podpírat pravicí své spravedlnosti. (40,9n) Izajáš říká: Spása je Hospodin.

Izajáš je také realista. S krutou pravdivostí hlásá, že někdy někdo tvrdě platí za to, aby se druhým dostalo pomoci. To postihne i Božího služebníka. Byly to však naše nemoci, jež nesl, naše bolesti na sebe vzal, ale domnívali jsme se, že je raněn, ubit od Boha a pokořen. Jenže on byl proklán pro naši nevěrnost, zmučen pro naši nepravost. Trestání snášel pro náš pokoj, jeho jizvami jsme uzdraveni. (53,4n) Izajáš říká: Spása je Hospodin.

Izajáš je přesvědčen, že u bídy nezůstane. Na konci nás všechny čeká obnova.  Díky Bohu. „Hle, já stvořím nová nebesa a novou zemi. Věci minulé nebudou připomínány, nevstoupí na mysl. Veselte se, jásejte stále a stále nad tím, co stvořím. Hle, já stvořím Jeruzalém k jásotu a jeho lid k veselí. (65,17n) Izajáš říká: Spása je Hospodin.

Sestry a bratři, nečekám, že kdy půjdu s Izajášem na pivo. Jsem ale velmi vděčný, že Izajáš poslechl Boží výzvu a když se Bůh ptal, kdo půjde, odpověděl: Já půjdu. A šel a šířil mezi lidmi zprávu, že záchrana z nevydařeného života je u Boha. Spolu s Ježíšem a s apoštoly, spolu s celou církví napříč staletími, já i vy neustále čerpáme z Izajáše. A čerpat nepřestaneme. Izajáš říká: Spása je Hospodin. Amen.

Lukáš 4,16-30     628; S 224 (313); 682; (281) 751; 409                          Římanům 15,10-13

Kázání v neděli 6. října 2024