Září 2024

Nezavřená vrátka

  • Skutky 5,1-11

Sestry a bratři, Bible je kniha o naději, avšak obsahuje také chmurná místa. Taková ponurá zákoutí, v nichž se necítíme dobře. Potemnělé události, o kterých neslyšíme rádi. Příběhy, které bychom nejraději vůbec neznali. Například onu právě přečtenou příhodu o Ananiášovi a Safiře, kteří padnou k zemi jako podťatí. Na scéně se znenadání objevují dva mrtví a my se jen z několika málo veršů dovídáme, co se stalo. Nedostatek podrobností vyvolává otázky. Muselo tomu tak být? Proč tak drastický konec? Byla smrt přiměřeným trestem za jejich vinu? A za jakou vinu ti dva vlastně pykali?

Co máme společné

  • Skutky 4,32-37

Setry a bratři, kniha o skutcích apoštolů nám dnes odhalila další výjev ze života mladé církve. Nikdo neříkal o ničem, co měl, že je to jeho vlastní, nýbrž měli všechno společné. (32b) Jako malý chlapec jsem rád listoval obrázkovou knihou o českých dějinách. Jednoduché obrázky byly zdařile výstižné, mnohé z nich mi utkvěly v paměti. Jedna ilustrace znázorňovala vznik husitského města Tábora. Do velkých dřevěných kádí lidé vhazují všemožné vzácné předměty. Peníze, šperky, stříbrné nádobí, štůčky cenných látek atd.

Nová smlouva

  • Jeremjáš 31,31-34

Uzavřeli jste někdy nevýhodnou smlouvu, sestry a bratři? Dali jste svůj podpis pod dohodu, které jste později litovali? Vždyť stačí tak málo – podomní obchodník, který nabízí výhodnější energie, výhodnější telefonování, výhodnější pojistku. Nebo nakoupíte reklamou opentlené zboží, které sice v první chvíli dobrovolně zaplatíte, ale až doma se vám rozleží v hlavě, že je vlastně vůbec nepotřebujete. Že ty staré hrnce, které používáte už 30 let, jsou pořád dost dobré a že na dosavadní matraci se vám sladce spí, třebaže matrace není superzdravotní. Jenže smlouva je uzavřena.

Katalog rozhovorů

  • Lukáš 15,11-32

Podobenství o marnotratném synu podává základní obraz vztahu mezi člověkem a Bohem. Bůh je v něm přátelský a smířlivý. Bůh, který nešíří strach, nýbrž lásku. Bůh, který nepěstuje výčitky, nýbrž odpuštění. Žádný div, že se toto Ježíšovo podobenství stalo pro mnohé křesťany podobenstvím číslo jedna.

Tábor jako stavba

  • 1. Korinstkým 3,9-14

Jak stavím svůj život? Jaký materiál používám při konstrukci své rodiny, svých přátelství, své pracovní kariéry? Dělám dobré věci, nebo dělám věci špatné? Takové otázky patří do života člověka.

Do čeho všeho jsme namočeni

  • Skutky 8,36-40

Sestry a bratři, cestou z Jeruzaléma do Gázy se potkali dva lidé. Bylo to setkání rozdílných kultur a zároveň setkání blízkých srdcí. Královský dvořan, původem z Etiopie, pozval k sobě do vozu křesťanského diákona Filipa. Četli si z Izajášova proroctví a rozmlouvali spolu o nejasnostech. Filip vysvětloval dvořanovi, na koho Bible myslí, když hovoří o trpícím Božím služebníkovi. Dvořan se tak dozvěděl o Ježíšovi – jaké bylo jeho učení, jak se odvíjel jeho život, jak zemřel a co následovalo pak. Dozvěděl se, že Ježíš Kristus žil pro druhé lidi a pro lidi také zemřel.

Naděje uprostřed zklamání

  • Jeremjáš 29,1.4-14

           Cosi zlého potkalo Boží lid. Sestry a bratři, je to dávná historie, přesto z ní až do dneška sálá bolest. Judské království padlo. Jeruzalém byl dobyt. Chrám sice ještě stojí, ale přední kněží byli odvlečeni do vzdáleného Babylóna. S nimi do vyhnanství putovali velmožové a vůdcové lidu, do vyhnanství putovali špičky tehdejšího průmyslu, tesaři a kováři. Co víc – nepřátelská vojska odvlekla samotného krále s královnou a s dvořanstvem. Babylóňané uštědřili zaslíbené zemi tvrdou ránu. Rozvráceny jsou dosavadní vztahy, scházejí lidé, chybějí prostředky.

Píšící ruka

  • Daniel 5,1-6

Některé věci v lidském světě jsou nové a mladé. Např. telefon nebo brýle. Jiné jsou staré – třeba nůž. Stejné je to i s tím, co je v člověku: zubní plomby jsou poměrně mladý vynález. Nový je strach z globálního oteplování. Naopak stará je pýcha. Hrdost – já jsme někdo. Víte, jací lidé byli mistři v pýše? Králové, knížat, vladaři – a ti, kdo se k nim přilepili. Já jsem král, kdo je víc?!, hlásal nabubřele panovník na trůnu. Trůn nemohl být v dolíku, musel být vyvýšený, aby se ukázalo, že ti ostatní jsou pod ním. Pyšní byli i ti kolem trůnu: My jsme královská družina.

Proti bezduchému perfekcionismu

  • Skutky 2,1-13

            Jsou rozličné zázraky v Písmu svatém. Modernímu čtenáři nad nimi zůstává rozum stát. Mojžíš vztáhne hůl a moře se rozestoupí, aby izraelský lid unikl faraónovým vojskům. Elíša zvaný též Elizeus donutí sekyru plavat. Ježíš Kristus kráčí po vodě, staví na nohy chromého, pěti chleby nasytí zástupy, uzdravuje nemocné, křísí mrtvé, vodu proměňuje ve víno. Zázraky, nad nimiž zůstává rozum stát.  Cože? Jakže? Kterak se to mohlo stát? Vysvětlení nám chybí. Vlastně nechybí. Vysvětlení příběhů je prosté: Stal se zázrak.

Naučit se modlitbě

  • Lukáš 11,1-13

Začnu z úplně jiného konce. A obšírně. Budu mluvit o učení. Nevím, kdo z vás si kromě běžné školní docházky dosud doplňuje vzdělání. Např. v nějakém vzdělávacím kursu. Učení je pro leckoho trvalou a významnou součástí života. No, do školy jsme chodili všichni. Všichni jsme se učili a nejen ve školních škamnách.