Boží nadílka

Co jste dostali pod stromeček? Něco na sebe nebo pěknou knížku, či snad nový telefon anebo nějakou chutnou poživatinu? K vánocům patří dárky. Obdarovat druhé a sám být obdarován. K vánocům patří dárky a to neodmyslitelně. Vánoce totiž mají dárky takřka ve své genetické výbavě. Ještě v Betlémě přicházejí k narozenému Ježíšovi mudrci od Východu a přinášejí mu vzácné dary: zlato, myrhu a kadidlo. Tedy dávání dárků doprovází vánoce hned od samotného počátku a má tendenci se rozšiřovat, rozpínat. Čím více darů se dá, tím lépe. V lidové představivosti pak dary přinášejí nejenom oni pověstní tři králové, ale také pastýři. (Já ti nesu dvě kožičky, by zahřály tvé nožičky.) A k pastýřům se pak připojuje kdekdo kolem, což půvabně znázorňují všelijaké postavičky v betlémech.

Dávat dary je prostě vánoční činnost, která od své výchozí formy narůstá, bobtná. Takže dary lidé už nedávají jenom narozenému Božímu Synu, ale dávají si je navzájem v rodinách a mezi přáteli. Jenom připomenu, že hranice obdarovanosti se rozšířila ještě dále, když dříve o svátcích chodívali po domech koledníci, aby je obdarovali dokonce i cizí lidé. Zkrátka co nejvíce zakusit, že jsme obdarováni. Že náš život stojí na nezasloužených darech. A pojďme v úvahách o obdarovanosti ještě o krok dále. V našem českém prostředí se říká, že dárky nosí Ježíšek. Je to taková naše středoevropská specialita, nejspíše dědictví habsburské monarchie: v Rakousku nosí dárky Christuskind, podobné je to v Maďarsku, v jižním Polsku (kdysi rakouském) nosí dárky Jezulátko. Přiznám se, že nemám tuhle formulaci rád. Proč by měl dary roznášet malý Ježíš? Teologicky mi to připadá pochybné, Ježíš je přeci významný ve své dospělosti, kdy nás učí štědrosti. Pobavilo mne vyprávění mého farářského kolegy, jak si v ho kvůli Ježíškovi předvolali do školky. Naléhavě jej tam žádali, aby jeho na faře vychovávaný syn přestal druhým dětem říkat, že dárky nenosí Ježíšek a že si je dávají sami lidé kvůli Ježíšově štědrosti. Zdá se, že i lidé mimo církev chtějí zakusit, že jsou obdarováni z tajemných zdrojů, ležících mimo běžné lidské schopnosti.

Takže: jak se mi nelíbí řeči o vánočním nadělovateli Ježíškovi, tak musím přiznat, že ta lidská touha být obdarován je správná. A že je vlastně i biblicky dobře podložená. A že je dobře si připomínat právě o vánocích Boží dary. Apoštol píše o Kristu: v něm jsou skryty všechny poklady moudrosti a poznání. (3) Neboli v Kristu je uloženo bohatství, z něhož vy můžete čerpat. Bůh obdařil lidi Ježíšovým prostřednictvím. V něm spočívají jedinečné a vzácné dary. Čili Ježíš skutečně přináší lidem dárky, akorát je přináší poněkud jinak, než si běžně představujeme. V něm jsou skryty všechny poklady moudrosti a poznání. Nikoli něco na sebe, pěkná knížka, nový telefon či něco na zub jsou Ježíškovým dárkem. Kristovým darem je moudrost a poznání. To je ten největší, doslova veškerý poklad, který my v životě díky rabimu z Nazareta získáváme. Moudrost jak žít, poznání jak velmi záleží na lásce.

V něm je přece vtělena všechna plnost božství, (9) rozepisuje se apoštol na vánoční téma. Bůh se vtělil do člověka. Bůh vstoupil do jednoho provinčního lidského života. Jeho pozemský příběh se začal odvíjet v chudé betlémské stáji. V mizérii, kdy pro těhotnou nebylo místo pod střechou a novorozený Bohočlověk musel být položený do stojanu na dobytčí žrádlo. V něm je přece vtělena všechna plnost božství. Takto bídně přichází do světa plnost božství. A v tomhle skromném Kristově příchodu jsou skryty všechny poklady moudrosti a poznání.

Betlémský příchod Boha na svět v pokoře a chudobě je pravým obrazem života. Život je křehký zázrak, neustále balancující na hraně bídy a zkázy. Je zázrak, že jsme se dožili dnešního dne. A dožili jsme se ho díky nesčetným darům, které jsme dostali, dožili jsme dnešního dne díky nesmírné obětavosti svých rodičů a učitelů, díky podpoře přátel, díky pomoci častokrát naprosto cizích lidí. Život je dar, který si nelze koupit, vybojovat argumenty, urvat násilím. To se nám ukazuje při po-hledu na bezbranného Boha v plenkách. Žijte v Kristu Ježíši, když jste ho přijali jako Pána. V něm zapusťte kořeny, na něm postavte základy, pevně se držte víry, jak jste v ní byli vyučeni. Pokora a skromnost, vědomí, že jsme nezaslouženě dostali dar života a že jen lásce lze naplno žít – to je evangelium, které se nám v Kristu dává jako vzácný poklad.

A apoštol přidává varování: Dejte si pozor, aby vás někdo nesvedl prázdným a klamným filozofováním, založeným na lidských bájích, na vesmírných mocnostech, a ne na Kristu. (8) Ne na Kristu. Chce-li někdo namluvit, že existují nějaké větší poklady, než Boží láska zjevená v Kristu, chce-li vám někdo namluvit, že moudrost nespočívá v pokoře, v obětavosti, v odpuštění, chce-li vám někdo namluvit, že existuje síla a moc, než jaká se projevila v bezbranném betlémském dítěti, pak mu nevěřte. Nevěřte blábolům o nezpochybnitelných ideo-logiích, o silných politicích, o zákonitostech dějin, o národní jedinečnosti, o nutnosti být na lidi tvrdý a zlý. To jsou jen žvásty. Tyhle kruté a bezcitné věci vám nesmějí vládnout. Dal jsem si letos námahu a poslechl jsem si dva projevy prezidenta Putina. Jeden na podzim, když vyhlašoval připojení ukradených ukrajinských území k Rusku a jeden v únoru na začátku války, které se nesmí říkat válka, nýbrž pouze speciální vojenská operace. Bohapusté, násilnické panovačné řeči, které přesně odpovídají tomu, co epištola nazývá prázdným a klamným filozofováním, založeným na lidských bájích, na vesmírných mocnostech, a ne na Kristu. Ani trocha pokory, ani trocha soucitu, ani trocha lásky, naprostá neúcta k životu. Takhle přeci nelze stavět ani soužití mezi národy, ani soužití v našich zemí, natožpak soužití v rodinách.

Sestry a bratři, o vánocích se nám Bůh zjevil jako bezbranný človíček, který ve světě nezmůže nic bez lásky a pomoci druhých. Na-štěstí však láska a pomoc funguje navzdory všem hloupým řečem. Bůh se vtělil v Kristu, aby nám ukázal sílu lásky, s jakou stvořil a udržuje svět. Proto se Ježíš narodil. V něm jsou skryty všechny poklady moudrosti a poznání. Poznat, jak vzácný a křehký dar je život. Znovu si uvědomit, jak velmi jsme byli obdarováni. Ostatně i o tom apoštol píše ve vánoční epištole. V Kristu znovu a znovu vzdávejte díky. (7) Překypujte díkuvzdáním. Přeji vám radostné a vděčné vánoce. Amen.

Kázání na Boží hod vánoční 2022.