V jednom hrnci

Napište přiléhavé pojednání o pravdě, spravedlnosti, míru a milosrdenství a napište je tak, aby nepřesáhlo dvě minuty. Pravda, spravedlnost, mír, milosrdenství. Poslyšte biblické čtení, žalm 85.

Minuta a čtyřicet sekund. Vidíte, spolu s biblickým žalmistou jsme se do dvou minut vešli. Jeden jediný žalm a zahrne čtyři veliké, vznešené věci: milosrdenství, pravda, spravedlnost, mír. Jedině žalm, jedině báseň či písnička dokáže poetickou řečí působivě propojit základní slova. Slova tak významná, že si bez nich svět ani nelze kloudně představit. Milosrdenství, pravda, spravedlnost, mír. Škoda jen, že neznáme žádného Kórachovce, starodávného zpěváka, který by nám žalm ve vší parádě zazpíval. No, ale i tak jsou básnivé verše žalmu dosti výmluvné.

Žalmy mají svou sílu, sestry a bratři. Německá myslitelka Dorothee Sölleová píše: „Žalmy jsou pro mne jednou z nejdůležitějších potravin. Žalmy jím, žalmy piji, žalmy přežvykuji, někdy z nich něco vyplivnu a někdy si je opakuji uprostřed noci. Žalmy jsou mým chlebem. Bez žalmů mi kručí v mém duchovním žaludku. Duchovní hlad je mezi námi velmi rozšířený a vede ke smrtelné podvýživě ducha i srdce.“

Žalm 85. pomáhá vyhladovělému srdci, pomáhá proti duchovnímu hladu v bezesných nocích a ve vyčerpávajících dnech. Žalm se čtveřicí přísad, které jsou životně důležité. Dnešní kázání má tři části. Přičemž první právě zde končí. A poněvadž 85. žalm je takový recept na duchovní pokrm, v druhé části se podíváme na jednotlivé přísady a ve třetí části je spolu povaříme.

            Milosrdenství, pravda, spravedlnost, mír. Nevymyslíte zas až tak moc jiných pojmů, které by byly stejně důležité, stejně závažné. Budiž, na osobní rovině najdeme ještě pár dalších, mohli bychom ještě dodat zdraví a rodinu. Ale na společenské rovině, na úrovni spletitých širokých mezilidských vztahů snad závažnější slova nenajdeme. V naší éře možná ještě téma životního prostředí, které jsme technicky schopni hravě zničit. Ovšem ohrožením životního prostředí se starověký žalmista někdy před 2,5 tisíce lety rozhodně ještě nemusel trápit. A tak se věnuje čtyřem velkým slovům: Milosrdenství, pravda, spravedlnost, mír pospolu v jednom vydatném, výživném žalmu.

1) Milosrdenství. Poněkud zaprášené slovo. Neprávem. Myslím, že před ním dnes mnozí mají ostych. Zní tak vznešeně. A zároveň středověce. Jako kdyby se tak krásné slovo ani nehodilo do naší doby. Srdce a milost dohromady. Netroufáme si říci: „Jsem milosrdná“, „Jsem milosrdný“. Bližší jsou nám jiná slova: laskavost, dobrota, soucit, solidarita. Ano, i tahle slova by v překladu žalmu mohla zaznít. Vyjadřují zájem o druhého, náklonnost, účast na jeho problémech, tak proč ne? Asi cítíte sami, že milosrdenství je cosi trochu jiného než láska. K lásce potřebuji mít s někým bližší vztah (bližního mám podle Krista milovat), milosrdenství se ovšem může vztahovat na člověka úplně cizího, jehož jsem nikdy neviděl a jehož jméno neznám. Když zkraje léta ničivé tornádo zasáhlo jihomoravské vesnice, vybrali obyvatelé z celé naší republiky přes miliardu korun na pomoc postiženým, které vůbec neznali. To je milosrdenství. Člověk nekalkuluje, kolik sám získá, nýbrž dává druhým. Dělí se o to, co má, pouze z dobrého, milujícího srdce. Bez žádné další příčiny. Sem patří i slovo charita v původním významu. Když přispívám na charitativní, dobročinné účely, přispívám na milosrdenství. Přispívám k milosrdenství, tudíž i já chtě nechtě patřím mezi milosrdné. Ostych stranou. Milosrdenství je základem lidského soužití.

2) Pravda. Slovo hojně užívané. Slovo hojně zneužívané. Je ostudné, když nad sídlem prezidenta vlaje nápis „Pravda vítězí“ a prezident je soudně usvědčený lhář, který se za své pomlouvačné lži ani není schopen omluvit a omlouvat se za něj musí jiní. (Jak tento týden učinilo ministerstvo financí. Hotový absurdistán.) Což názorně ukazuje, že absence pravdy společnosti škodí. Tolik vyplýtvaného soudcovského času, tolik zbytečně potištěného papíru, tolik provysílaných minut jenom kvůli jedné lživé výpovědi. Nepravda mezilidské vztahy zatěžuje, ochro-muje, poškozuje, vede k rozdělení.

Ne nadarmo bibličtí překladatelé vedle slova pravda používají také slovo věrnost. Člověk pravdivý je věrný. A obráceně: Nepravdivému člověku není radno věřit. Jan Hus byl pravdivý, nejenže pravdu poznal, ale také zůstal pravdivý.  Zůstal věrný pravdě. Dalo se mu věřit, protože nepodváděl. Nelhal ani slovy, ani činy. Při svatbě, když oddávám, pronáším v závěrečné modlitbě prosbu, aby manželé byli vůči sobě pravdiví. Pouze takto, bez fixlování, si sobě zůstanou věrní. Věrnost, pravda je základem lidského soužití.

3) Třetí přísadou biblického pokrmu je spravedlnost. Sami víte, jak nepříjemné bývá, když vám někdo křivdí, když vás šidí, když vám ubližuje. Tak přesně tyhle věci se dít nemají. Životu prospívá spravedlnost jak mezi jednotlivci, tak mezi sociálními skupinami a politickými proudy i spravedlnost mezi národy. Hledat a nacházet právo. Prosazovat právo. Běda, když se spravedlnost nekoná nebo když se rodí úmorně dlouho. Bez práva jsme prostě bezprávní. Spravedlnost je základem lidského soužití.

4) A konečně se dostáváme ke čtvrté přísadě. Mír. Stav bez bojů, bez hádek, bez nenávisti. Kolika zemím není tenhle stav dopřán? Kolika lidským vztahům není tenhle stav dopřán? Neustálá možnost zranění. Neustálá hrozba smrti Biblické slovo šalóm má ovšem širší význam nežli jen mír. Znamená také pokoj. Pokoj v nitru. Pokoj v rodinách. Stav beze strachu, bez bolesti, bez neštěstí. Kolika duším není tento stav dopřán? Šalóm, pokoj uvnitř i vně člověka, mír je základem lidského soužití.

Milosrdenství, pravda, spravedlnost, mír. Čtyři veliká a vznešená slova. Jak je dát dohromady? To už jsme se ocitli v závěru kázání. Jak ze čtyř přísad uvařit jeden pokrm? Není vůbec samozřejmé, aby se jedno neboxovalo s druhým. Vezměte si jednoduchý příklad. Komunistický režim se zaklínal mírem. Možná si ještě vybavíte hesla na cedulích a transparentech. Světu mír! A mír víceméně byl – plus mínus, když pomineme tu a tam nějakou bratrskou intervenci či výjimečný stav. Mír víceméně byl, ovšem spravedlnost nebyla. Bible vyhlíží, že se dohromady bude dít i spravedlnost i mír i milosrdenství i pravda. Ne jedno, nebo druhé, žádné buď anebo. Všechno.

Jenže jak tohle všechno propojit? Jak ze čtyř přísad uvařit jeden pokrm? Poslechněte žalmový recept. Setkají se milosrdenství a pravda, spravedlnost s pokojem si dají políbení. (11) Snažím se představit si, jak z jedné strany přichází pravda a potká milosrdenství a dál jdou společně. A přidruží se k nim spravedlnost a mír poté, co se políbily. Milosrdenství, pravda, spravedlnost a mír spojené navzájem. Zažít to všechno naráz, to je nádhera. To je spása, sestry a bratři. Dar, který dává Bůh. Ano, jeho spása je blízko těm, kdo ho mají v úctě, v naší zemi bude přebývat sláva. (10)

Mohlo by se snad zdát, že žalmista zde hovoří o nějaké vzdálené budoucnosti. Že milosrdenství, pravda, spravedlnost a mír se spojí až kdesi za hranicemi našeho věku a tohoto světa. Což by byla náramná škoda: spása jako vzdálená veličina. Žalm ovšem zná náš hlad a nabízí pokrm pro duši. Spása není daleko – spása je blízko těm, kdo Boha mají v úctě. Slavné věci se ne-stanou v nějakém cizím prostředí – i v naší zemi bude přebývat sláva. Tedy nečekejte všechny ty krásné, slibné věci někde jinde. Hledejte je na svém území, hledejte je u sebe. Vzpomeňte, když jste byli mladí, jak jste si představovali svůj dospělý život a svou práci. Kolik se toho naplnilo? Jen zlomek. Když jste měli svatbu, jak jste si představovali svoje. Kolik se toho naplnilo? Jen zlomek. Vzpomeňte, když se vám narodily děti, jak jste si představovali jejich výchovu. Kolik se toho naplnilo? Jen zlomek. A když jste si později představovali svoje stáří. Kolik se toho naplnilo? Jen zlomek. Přišly nemoci a potíže, o nichž jste netušili. Děti a vnoučata nejsou zcela vychované tak, jak jsme si přáli. Manželství se vyvíjelo jinak, než jsme předpokládali. Některá se dokonce rozpadla. No a o pracovních úspěších raději nemluvit. A právě při tomto zpětném pohledu sáhněme po slovech žalmu. Setkají se milosrdenství a pravda, spravedlnost s pokojem si dají políbení. Je můj život, jsem já tím místem, kde se potkávají pravda a milosrdenství, spravedlnost a pokoj? Pokud aspoň trochu ano, není všechno to mé životní škobrtání marné.

Sestry a bratři, až si v budoucnu budete opatřovat další potravu pro svou duši, vezměte si na pomoc nákupní lístek se starou židovskou moudrostí, která praví. Nespoléhejte na zázraky, nýbrž recitujte žalmy. Amen.

Lukáš 6,27-35                     178; S 215; 681; 85; 568; 176                         1 Janův 4,7-12

Kázání  v neděli 7. listopadu 2021.